Multispace

Multispace - Hudba, literatúra, divadlo iným pohľadom...

Nezábudník

Kalendar

Gagy 2010

Gagy2010

Vaša hudba

Nahraj...

Komentáre

Rozhovory

Za jeho minimalistickými kreslenými a animovanými príbehmi, v ktorých sú hlavní hrdinovia ťažko skúšaní osudom, sa skrýva absurdita a osamelosť. Na prvý pohľad sa môže zdať, že jeho tvorba je depresívna, ale opak je pravdou. Všetky jeho diela sprevádza ľahkosť a sebairónia, ktorá vás rozosmeje, ale istotne aj prinúti zamyslieť sa. Na svojom konte má viacero ocenení z rôznych festivalov. Študuje filmovú a televíznu grafiku na Vysokej škole umelecko-priemyselnej v Prahe a spolupracuje s nezávislým herným štúdiom Amanita Design. Jeho prvotinou bola hra Plachý trpaslík, v Amanite Design spolupracoval na Machináriu a teraz pripravuje novú hru. Reč je o českom animátorovi, grafikovi a ilustrátorovi JAROMÍROVI PLACHOM. Porozprával nám o svojich začiatkoch, úspechoch a plánoch do budúcnosti.


Si plachý trpaslík?
Samozřejmě. Přece by název e-mailové adresy nelhal. :-)

Kedy a ako si prišiel na to, že chceš byť ilustrátorom a grafikom?
Kreslit mě bavilo od mala - díky pochopení rodičů jsem v tom mohl pokračovat i na střední Výtvarné škole Václava Hollara, a dál potom díky dobré radě tchána s tchýní i v ateliéru Filmové a televizní grafiky na VŠUP.

Aké boli tvoje umelecké začiatky? Boli to ťažké časy?
Myslím, že „umělecké začátky“ prožívám stále a naštěstí to těžké časy nejsou.

Mali ste v kuchyni steny pomaľované pastelkami?
To rozhodně ne. Naši byli na své stěny dost citliví a já byl podle vyprávění hodné dítě.

Máš nejaký obľúbený animák z detstva, ktorý ťa dodnes inšpiruje?
Potkali se u Kolína. To je taková nadčasová záležitost.

Pre štúdio Amanita Design pracuješ už zopár rokov. Ako si sa k nim dostal?
Před dvěma lety jsme se s Jakubem Dvorským, který studio založil, potkali na Anifestu v Třeboni a on mi nabídl, zda bych nechtěl spolupracovat na právě připravované hře Machinarium. Konkrétně potřeboval animátora na drobné hříčky, které měly hru zpestřovat.

Máš v štúdiu dostatočný priestor na realizáciu vlastných nápadov?
Obecně je spolupráce s nimi hodně svobodná a příjemná. Teď jsem od Jakuba dokonce dostal možnost vytvořit pro Amanitu zcela novou vlastní hru, která se bude odehrávat ve větvích stromů.

Máš na mysli Arborétum? Mohol by si nám ju viac priblížiť? Bude tam cítiť vplyv Amanita Design, alebo jej tvorba je úplne pod tvojou taktovkou?
Ano, hra nese pracovní název Arboretum a vzniká v úzké spolupráci s Amanitou a s Jakubem Dvorským, ale mám ve všem naprosto volnou ruku. Hra má, jak už jsem zmiňoval, takový fantazijně – botanický námět. Ve výtvarné stránce se hodně inspiruje všelijakými přirodninami a rozehrává příběh putování pěti kamarádů, kteří musejí podniknout složitou a dobrodružnou cestu až ke kořenům stromu, aby zachránili malé semínko. Hra by měla být hotova v létě příštího roku.

Kiná práve uvádzajú film Kuky se vrací, na ktorom spolupracovalo aj štúdio Amanita Design. Podieľal si sa na tvorbe filmu aj ty?
Pokud vím, tak na filmu Kuky se vrací spolupracoval pouze Jakub Dvorský osobně, coby výtvarník. Takže jsem ani neměl možnost nějak se na této záležitosti podílet...

Za klip ku skladbe Nunovó tango od dua DVA si získal množstvo ocenení. Čo všetko obnáša vymyslieť a pripraviť klip k nejakej skladbe, teda okrem toho, že skladbu zrejme počúvaš stále dookola?
S tím posloucháním pořád dokola máš úplnou pravdu! Naštěstí se mi hudba DVOU (Honza a Bára Kratochvílovi) líbí natolik, že můžu píseň Nunovó tango slyšet i teď bez toho, aniž bych se opotil.



S duem jsem spolupracoval už v minulosti (při vzniku znělky pro můj domovský ateliér na VŠUP) a na základě toho jsem byl osloven, abych vytvořil klip k nějaké písni z jejich (v té době nového) alba Fónok. Vybral jsem si Nunovó tango a věnoval jsem mu přibližně dva a půl měsíce. Celá ta práce mě hodně bavila a vzhledem k tomu, že klip vznikal v letních měsících na naší chalupě, tak to byla opravdu taková příjemná, odpočinková záležitost.

Čo je ťažšie, vymyslieť animáciu alebo synchronizovať ju s hudbou?
Já bych to spíš rozdělil tak, že vymýšlení animace je ta kreativnější část mé práce, zatímco synchronizace s hudbou je technická stránka celé věci a může být v některých fázích méně zábavná. Další věc je, že já jsem doposud klipy vytvářel už na hotovou skladbu (včetně Nunovó tango). To je pro mě samozřejmě výhodnější a jednodušší, protože se můžu v melodii chytnout konkrétních bodů.

Ako sa ku tvorbe klipov stavali hudobníci? Prišli s konkrétnymi predstavami, či nechali všetko na teba?
Jak už jsem psal, tak jsem klip vytvářel jaksi zpětně (hudba už byla hotová), takže mi DVA nechali ve všem volnou ruku. Všechny texty tohoto dua jsou psány v neexistujících nářečích, která však silně připomínají konkrétní jazyky (Nunovó tango mi zní jako taková pseudo maďarštino finština). Celá atmosféra písničky mi evokovala staré filmové horory a dekadentní prostředí tančíren a kabaretů. Udělal jsem tedy několik návrhů, které se Honzovi a Báře líbily. A pak už zbývalo jen klip zrealizovat...

Ako s odstupom času hodnotíš svoje klipy?
No, já jsem zatím vytvořil všehovšudy tři klipy, což není zas tak závratné číslo... První dva (ke skladbám Baba Aga skupiny Jablkoň a Kámen Petra Nikla) vznikly čistě z mého nadšení a hudebníkům jsem je ukázal až po dokončení. To ale naznamená, že bych si jich nějak méně vážil. Každý z nich hezky vypovídá o době svého vzniku a o mých tehdejších schopnostech (Agu jsem realizoval ještě na střední škole, Kámen asi v prvním ročníku VŠUP). Nunovó tango je zatím nejčerstvější, uvidíme, jak se na něj budu dívat za deset let...

Máš nejakú obľúbenú kapelu, pre ktorú by si bol ochotný okamžite prerušiť nedokončené projekty a vrhnúť sa na prípravu ich klipu?
Když by zavolali Radiohead, tak bych jim klip teda udělal...

Darí sa aj tvojim komiksom. V roku 2007 si debutoval knižne, zbierkou komiksov Kmen a jiné příběhy, a absoloval si dve výstavy v Prahe a v Brne. Aké miesto patrí komiksu v rámci tvojej tvorby?
Komiks mě hodně baví a jsem rád, že jsem se k jeho tvorbě vůbec dostal. Na začátku byl jeden semestrální úkol na VŠUP, při kterém vznikl právě příběh Kmen. A pak mě oslovil velký komiksový milovník a odborník Tomáš Hibi Matějíček a po tři roky našeho přátelství a spolupráce mě různě podporoval a postrkoval k další tvorbě. Jeho občanské sdružení SEQUENCE také vydalo knížku Kmen a jiné příběhy. Hibi nás bohužel před rokem navždy opustil. Na množství práce, kterou stihnul za svého života udělat naštěstí navázali další lidé, kteří pokračují v propagaci komiksu a i ve vedení SEQUENCE. Za pár týdnů půjde do prodeje výsledek naší nejnovější spolupráce - knížka Koule a Krychle.

Kmen
Zdroj: Jaromír Plachý - Kmen a jiné příběhy

Nemôžem si pomôcť, ale v tvojej tvorbe cítim Tima Burtona, naozaj ťa ovplyvnil?
Mám sice Burtona rád, ale nemyslím si, že by mě nějak přímo ovlivnil. Dokonce musím říct, že k výtvarné stránce některých jeho filmů mám docela výhrady... Možná mě s ním spojuje smysl pro podobný druh humoru...

Čo hovorí na tvoju prácu okolie? Nezdá sa im morbídna?
Moje nejbližší okolí stojí za mnou, nejspíš jsme morbidní všichni dokola. :-)

Stalo sa ti niekedy, že si neveriacky krútil hlavou nad nejakým umeleckým dielom, ktoré ťa zarazilo svojou originalitou?
Nevím, zda tu originalitu myslíš ironicky... Každopádně je kupa věcí, ze kterých jsem nadšen a úplně stejná kupa věcí, se kterými je to naopak.

Mávaš kreatívne bloky? Kde čerpáš motiváciu?
Mám takový pocit, že se inspiruji úplně vším co vidím kolem sebe, jenom to nejde konkrétně popsat. Výjimku tvoří zdroj mojí inspirace na už zmiňovanou novou hru pro Amanitu. Je jím rozlehlá ovocná zahrada naší jihočeské chalupy.

Je niektorý z tvojich príbehov založený na skutočnej udalosti?
Všechny.

Čo si myslíš o Kaplického knihovne?
Nepochybně zpolitizovaná aféra kolem návrhu, který se mi nicméně výtvarně silně nelíbí.

Predstav si, že dostaneš ponuku, ktorá sa neodmieta. Budeš mať neobmedzený rozpočet, voľnú ruku vo všetkom, ale pod podmienkou, že si zvolíš iba jeden štýl, ktorý budeš používať – komixy, sochy, animované filmy, hudobné klipy alebo hry. Ako by si sa rozhodol?
Co se týče výběru média, tak opravdu ani jedno nepreferuji a s chutí bych se pustil do kteréhokoliv z nich. Nicméně v tuto chvíli by asi zvítězila hra. Možná je to tím, že právě teď na jedné pracuji.

Zrejme si dosť zaneprázdnený. Máš čas aj študovať?
V září mě čekají státnice z teoretických předmětů, takže se musím po dlouhé době zase učit! Jsem dost zvědavý, jak to zvládnu, neboť jsem si už dost odvykl používat mozek.

Čo plánuješ po skončení školy?
Já nevím, asi nejdřív půjdu na pivo a potom snad budu dělat to samé, co jsem doposud dělal. :-)

Máš nejaký vzor, s ktorým by si chcel spolupracovať?
Vzorů mám spoustu a s některými z nich už jsem navíc měl tu čest spolupracovat... Ale pokud  by šlo o mojí vysněnou zakázku, tak bych strašně rád někdy vytvořil kampaň pro nějaký pivovar.

Ďakujeme  za rozhovor!

Viac informácií:
http://www.jaromirplachy.net/
http://amanita-design.net/
http://www.ilustratori.net/

-qb-
Konečne prišiel čas posunúť sa vpred. Nielen dizajnom, ale aj obsahom. Preto vznikla nová rubrika - Rozhovory, v ktorej pre vás spovedáme známe, ale aj menej známe osobnosti. S kým iným by sme mali začať, ak nie s Lukášom Hejlíkom, autorom nášho obľúbeného Listování. Lukáš je síce pracovne vyťažený (hráva v Mestskom divadle v Brne, pôsobí v televízii ako herec a moderátor), ale napriek tomu si našiel čas na naše zvedavé otázky. Zaujímavosťou je, že sme sa rozprávali v bratislavskom Štúdiu 12 pred predstavením Hawklinská nestvůra, ktoré cyklus scénického čítania Listování odštartovalo pred šiestimi rokmi.
S rozhovorom je spojené ďalšie prekvapenie. Lukáš nám venoval DVD "To nejlepší z Listování...", o ktoré môžete súťažiť. Podrobnejšie informácie nájdete v rubrike Súťaž.
Posledni komentare
22.10.2009 10:22:06: Pekny debut novej rubriky. Nazval by som to "prvy pokus" ako na blogu smecka :) Nejaka autenticka fo...
 
Multispace - Hudba, literatúra, divadlo iným pohľadom... © 2010